Підготовка книги до друку

ПІДГОТОВКА КНИГИ ДО ДРУКУ

Якість майбутньої книги залежить від додрукарської підготовки. Допущені на цьому етапі помилки можуть привести до браку і втраченим грошам. У статті ми розповімо про те, як здійснюється підготовка книги до друку і з якими особливостями даного процесу варто познайомитися ближче.

ОСНОВНІ ЕТАПИ ПІДГОТОВКИ КНИГИ ДО ДРУКУ

Видання книги складається з декількох етапів, кожен з яких важливий для підсумкового якості продукту.

Не можна недооцінювати додрукарську підготовку. Це дуже важливий пункт.

Ви можете доручити додрукарську підготовку книги друкарні, видавництву, фірмі-посереднику, фрілансеру або виконати все самостійно. У вас може бути один виконавець, а можна розподілити завдання серед кількох людей.

Етап 1. Набір тексту.

Друкарні надають послуги з передруку тексту з рукопису. Краще відразу перевести книгу в електронний вигляд, проте це можна зробити і після коригування або першої вичитки редактором.

Не всі видавництва готові працювати з рукописом. В цьому випадку вам доведеться самостійно набрати текст або делегувати комусь цю роботу.

Етап 2. Коректура і редактура.

Наступний етап підготовки книги до друку - редагування. Редактор читає, оцінює матеріал, контролює логіку викладу, компонує текст, щоб він був зручний для споживача, працює над термінами. Якщо в книзі наводяться будь-які факти, цей фахівець може перевірити їх достовірність.

Професіоналізм редактора полягає в тому, що, вносячи правки в текст, він не змінює стиль автора. Спеціаліст повинен дбайливо ставитися до матеріалу, з огляду на основні моменти вичитки.

Редактор повинен глибоко проаналізувати текст, виключити стилістичні, змістові та логічні помилки. Він дає рекомендації автору щодо лексики, наведених фактів і структури книги.

Спеціаліст по літературному редагуванню оцінює вживання слів, виразність викладу і стилістичні особливості тексту, а також прибирає канцеляризми, грамотно розставляє акценти і стежить за логікою оповіді. Він виступає в ролі упередженого і вдумливого читача, виявляючи і виправляючи недоліки.

Робота редактора дуже важлива при підготовці книги до друку: він допоможе вам скласти анотацію, а також придумати яскравий заголовок.

Що входить в обов'язки редактора? Коректура необхідна для того, щоб:

  • позбутися від граматичних, словотворчих і морфологічних помилок;
  • проконтролювати текст - він повинен бути оформлений відповідно до єдиних вимог до видань;
  • виправити орфографічні, пунктуаційні та синтаксичні помилки;
  • прибрати неправильні переноси, «висячі рядки» та інші недоліки верстки.

Перш ніж наймати редактора, уточніть, чи вважається окремою послугою внесення в текст коректорських і редакторських правок.

Етап 3. Верстка книги.

Верстка книги - ще один етап підготовки її до друку. Під цим процесом розуміється монтаж елементів оригінального макета на сторінці. Верстальник повинен володіти основними правилами верстки і знати вимоги друкарні, яка буде тиражувати вашу книгу.

Крім цього, він обробляє зображення, займається обтравкою і адаптацією макета до певного виду друку і носія, нарощує вильоти, перетворює малюнки в потрібний масштаб, з огляду на параметри роздільної здатності. Останні залежать від лініатури друку.

В результаті ви отримаєте якісні картинки і графічні елементи, які використовуються в книзі, правильне масштабування, відсутність дефектів відображення тексту через невиставлені полі для обрізки.

Етап 4. Виготовлення друкованих форм.

При підготовці книги до друку офсетним способом існує такий етап, як виготовлення друкованих форм. Рентабельність виробництва на потрібному обладнанні залежить від їх вартості.

Друкований аркуш включає вісім книжкових сторінок. Середній розмір книги - 320 сторінок, відповідно, потрібно 40 друкованих аркушів. На зміну і настройку одного листа йде 10 хвилин, тому випуск тиражу займає більше шести годин, не враховуючи час виготовлення форм.

Якщо ви хочете заощадити на додрукарській підготовці, єдиний варіант - надрукувати свою книгу на різографі або цифровому принтері. Однак при великому тиражі такий спосіб буде для вас невигідний через дорожнечу примірника.

ЯК ПРАВИЛЬНО ЗРОБИТИ ДИЗАЙН ОБКЛАДИНКИ ПРИ ПІДГОТОВЦІ КНИГИ ДО ДРУКУ

У більшості друкарень розробка дизайну обкладинки - це послуга по окремій вартості. Якщо у вас є власне бачення, дизайнер намалює все по вашому ескізу. Якщо немає, то фахівець розробить два-три варіанти обкладинки на свій розсуд, а вам залишиться тільки вибрати кращий.

Якщо видавництво бере весь процес підготовки книги до друку на себе, то воно готує опис на тильній стороні видання, відповідає за маркетинг і продає подачу оформлення. У цьому випадку вид обкладинки узгоджується з автором лише формально.

Текст на обкладинці.

На кожній палітурці друкуються назва книги і прізвище автора. Звичайно, письменник хоче, щоб читачі запам'ятали і його, і його твір. Як правило, текст на обкладинці набирається великим шрифтом. Крім прізвища автора і назви книги, там можна розмістити інші титульні дані: номер тому, рік випуску, місто. Ззаду часто друкують анотацію до твору, щоб покупець попередньо ознайомився з коротким змістом, відомості про автора, штрихкод, ISBN і т. П.

Придумуючи текст, який буде розміщений на обкладинці, потрібно задуматися і про шрифт, яким він буде завданий. Розробка палітурки - дуже важливий етап при підготовці книги до друку, тому що саме вона повинна привернути увагу покупця на полиці магазину. Таким чином відбувається візуальна комунікація: автор передає сенс або інтригу твору, а читач повинен зрозуміти і розшифрувати послання.

В даний час шрифт вже став повноцінним зображенням. Букви і рядки можуть розташовуватися дуже близько, «шуміти», «підштовхувати» один одного або навіть «стикатися». Шрифт створює настрій спокою, гармонії, зацікавленості або страху. Він повинен бути цікавим, красивим, а вся композиція, що включає елементи написи, інтервали між ними, розбивку на рядки, - логічною і обґрунтованою. Не варто прив'язувати малюнок шрифту до змісту книги.

Як правило, виключно шрифтове оформлення палітурки властиво політичним, виробничо-технічним, науковим, довідковим виданням.

Зображення на обкладинці.

На обкладинці можна помістити фотографії, картини, орнаменти, логотип, монограми, емблеми, символи, пов'язані з тематикою і змістом книги. Слід враховувати, що подібні образотворчі елементи повинні володіти і художньою цінністю, і смисловим навантаженням.

Пам'ятайте про те, що у багатьох малюнків є автор, тому не можна використовувати подібний елемент в комерційних цілях без підписання договору з правовласником. Ви можете зробити фотографію або колаж самостійно, а також взяти картинку на free-ресурсі.

Якщо ви хочете розмістити зображення на обкладинку своєї книги, воно не повинно бути шаблонним. Зробіть його цікавим і виразним. Наприклад, багато хто все ще представляють Африку як материк без хмарочосів і сучасних міст і думають, що це дика савана.

Книга може залучити покупців обкладинкою з малюнками, які не відкрито пов'язані з утриманням і назвою, а лише асоціативно. Тут важливо не перестаратися: плетіння не повинне бути яскравим і сильно кидатися в очі, тому що для читача вкрай важливий певний емоційний настрій.

При розробці обкладинки в процесі підготовки книги до друку можна використовувати техніку колажу, для якої властиво протиставлення.

Композиція.

Розташування текстових і нетекстових елементів на обкладинці залежить від вашого завдання.

Наприклад, якщо вона полягає в тому, щоб дотримуватися класичного стилю, фокусуючись на назві книги, то оформлення повинно бути лаконічним і не відволікати від головного.

Мета може бути іншою, наприклад, здивувати читача, викликати в нього яскраві емоції. У цьому випадку на обкладинці можна розмістити різні елементи, наприклад, колажі, використовувати плакатний стиль або поєднувати кілька варіантів оформлення. Ще варіант - друкувати зображення, що привертає увагу потенційного покупця.

Якщо ви хочете через обкладинку книги передати її ідею, жанр або тему, то слід застосувати фони, стилізовані під ваш сюжет, стиль, епоху, і спеціальні автентичні символи.

При підготовці книги до друку перевіряйте кожен етап роботи на друзях і знайомих. Яку б обкладинку ви не вибрали, дотримуйтесь легкості, фокусу і гармонійних пропорцій. Не перевантажуйте її зайвими елементами, але і не допускайте нудного результату. Постарайтеся зробити так, щоб дизайн вийшов індивідуальним і легко сприймався.

Вибір кольору для книги.

Донести ідею книги до читача можна за допомогою кольору обкладинки або поєднання кількох кольорів. Якщо твір динамічний, обкладинку краще зробити в контрастних відтінках. Якщо спокійний, то не потрібно використовувати різкі поєднання.

Як ви знаєте, є холодні і теплі кольори. Це важливо враховувати при розробці обкладинки книги. Обкладинка залежить від теми і тієї реакції, яку ви хочете викликати у читачів. Якщо ваше завдання - привернути увагу, то спробуйте за допомогою кольорової гами домогтися ефекту роздратування.

Оформлення форзацу книги.

Вже при підготовці книги до друку варто задуматися, як ви хочете її поширювати. Якщо ви плануєте зробити це через спеціалізовані магазини, то майте на увазі, що в них читач часто бачить на полиці тільки форзац. Відповідно, в цьому випадку його оформлення слід приділити особливу увагу.

На корінці зазвичай вказуються назва, ім'я автора, номер тому (якщо є), логотип або авторська монограма. Напис розташовується так, щоб його можна було легко прочитати знизу вгору, коли книга стоїть на полиці магазину. Шрифт на корінці повинен бути чітким, легко сприйматися як і добре помітнім на тлі. Дизайнерські хитрощі краще залишити для обкладинки.

Однак все ж невеликий малюнок або орнамент допустимо для корінця, головне - не захарастити його зайвими дрібними деталями. Це допоможе виділити вашу книгу на тлі інших.

Цифрова друкарня VPM-Поліграф займається додрукарською підготовкою та версткою книг. У нас ви можете замовити також друк книг малими та середніми тиражами, цифровим та офсетним методом.